Opwarmen voor de rekenles met deze 7 vragen!

Als leerlingen “opgewarmd” zijn voor een rekenles, leren ze veel meer. Daarover zijn de deskundigen het eens. Een opwarmertje hoeft niet langer dan 3 minuten te duren. Maak bijvoorbeeld gebruik  van deze 7 vragen (en varieer er eindeloos mee).

 

1 Het antwoord is…

Geef de kinderen een antwoord en vraag hen er een vraag bij te bedenken. Bijvoorbeeld: het antwoord is 25%, wat is de vraag?

Het antwoord is 25

2 Ik heb 24 nodig

Gebaseerd op de bekende 24-game. Geef de kinderen 4 cijfers en de opdracht om tot 24 te komen, waarbij elk cijfer maar één keer gebruikt mag worden. Kinderen mogen optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen.

 

3 Welk nummer ben ik?

Noteer op het bord enkele aanwijzingen die van toepassing zijn op een getal. De kinderen moeten uitvogelen welk getal. Bijvoorbeeld:

  • Ik ben een priemgetal
  • Ik kom onder de 100 voor, maar boven de 70
  • Ik besta uit twee verschillende getallen
  • Als je beide getallen optelt, kom je op 10 uit.

Het antwoord is: 73.

4 Breng de cijfers in balans

Zet een cijferreeks op het bord. De kinderen moeten de cijfers eerlijk verdelen, zodat beide sommen gelijk zijn.

Bijvoorbeeld: 38, 24, 56, 32, 18, 19, 40, 16, 22 en 6.

Getallen verdelen

5 Kraak de code

Zet een simpele som om in letters (A = 1, B = 2, C = 3), zet deze op het bord en vraag de code te kraken.

Bijvoorbeeld: BB + AC = …

 

6 Bedenk een verhaaltje

Schrijf een som op het bord en geef de kinderen de opdracht er een verhaaltje bij te bedenken. Hiermee krijgen ze het idee van een redactiesom sneller onder de knie.

Verhaaltje maken

7 Met gelijke stappen

Noem twee cijfers met een verband (plus 5, keer 3) en laat kinderen die het principe snappen antwoorden. Ze mogen niet tegelijk aan het woord komen en moeten het juiste verband zien.

Jij: 4… 12

Leerling 1: 36…

Leerling 2: 108…

Het verband is steeds “keer 3”.

 

Weet jij nog meer leuke opwarmertjes? Deel ze dan hieronder.